A szerotonin hiány

Az ember mentális egészségének számos összetevője van, amelyek befolyásolják, hogyan érzi magát, és hogyan tud megbirkózni az életével. Az egyik elem, amely fontos szerepet játszhat életed ezen területein, a táplálkozás. Vannak bizonyos vitaminok, amelyekre oda kell figyelni, amelyek javíthatják a hangulatot, és leküzdhetik a depressziót. Ismerd meg ezeket az alapvető tápanyagokat, amelyek boldog érzést keltenek, valamint néhány vitamint, amelyeket a depresszió leküzdésére szedhet.

A megfelelő B-vitaminok szerepet játszanak a mentális egészségünkben, és hiányuk depressziós tüneteket is okozhat. Az egyik ilyen vitamin, a B-vitamin, szükséges a szerotonin szintjének szabályozásához, ami az örömhormon. Ha hiányzik ebből a vitamintól, a szerotonin szint csökkenhet, és depressziós tünetek jelentkezhetnek.

A D-vitamin szintjének hiánya is összefügghet depresszióval és hangulati zavarral. Ezért fontos, hogy megfelelő mennyiségű D-vitamint vegyünk be a szervezetünkbe, különösen a napfény hiányos időszakokban.

A krómhiány tünetei közé tartozhat a magas vérnyomás és a vércukorszint instabilitása. A króm mennyiségét bizonyos élelmiszerek, például a teljes kiőrlésű gabonafélék és a hüvelyesek gazdagítják.

Az étrend kiegészítők is segíthetnek a B-vitaminok, a D-vitamin és a krómhiány pótlásában. Fontos azonban az egyensúly, és érdemes orvosi tanácsot kérni, különösen ha gyanítjuk, hogy hiányzó vitaminok vagy ásványi anyagok okozzák a depressziós tüneteket vagy más egészségügyi problémákat. Az egészséges étrend, amely gazdag B-vitaminokban, D-vitaminban és krómban, szintén hozzájárulhat a mentális és fizikai egészségünk fenntartásához.

Kalcium

A kalcium a legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag a szervezetben. Fontos szerepet játszik az erős csontozat felépítésében, és segít az egészséges izmok és idegek megőrzésében. Ezenkívül segít szabályozni a kalcium- és foszfátszintet a véredben, ami rendszeresen és egyenletes ritmusban tartja a szívverést. A kalcium hiánya olyan szövődményekhez vezethet, mint a csontritkulás.

D-vitamin

A D-vitamin nem csak egy vitamin, hanem úgy működik, mintha egy hormon lenne a szervezetben. Minden szervre, szervrendszerre és testi folyamatra hatással van. Akár normál kúraként is szedheted egész évben! Ennek az az oka, hogy a szervezet minden sejtjének működéséhez D-vitaminra van szüksége.

Króm

A króm segít a szervezetben lévő cukor, zsír és fehérje metabolizmusában. Szerepet játszik az inzulin szállításában a véráramon keresztül, ahol szabályozza a vércukorszintet. A vércukorszint szabályozásával segít csökkenteni a vér koleszterin- és trigliceridszintjét, valamint közvetlenül segít a cukorbetegség szabályozásában azáltal, hogy javítja a szervezet inzulinérzékenységét. A króm az idegimpulzusokat is fokozza, és úgy gondolják, hogy javítja a hangulati rendellenességeket, például a depressziót, mivel szabályozza az agy szerotonin-, noradrenalin- és melatoninszintjét.

Folsav

A B9-vitamin, ismertebb nevén folsav vagy M-vitamin, a boldogság vitaminja! Segíti az új sejtek képződését és támogatja a neurotranszmitterek szabályozását. A szerotonin egy boldogsághormon, amely üzeneteket továbbít az idegsejtek között, és számos különböző agyi funkcióban játszik szerepet, a hangulatszabályozástól a szociális viselkedés szabályozásáig. A folsav hiánya a szerotoninszint csökkenéséhez vezethet, és akár fáradtság is előfordulhat. A depresszió kezelés kiegészíthető önmagában vitaminokkal, ha foláttal és B12-vitaminnal kombináljuk. Magának a folsavnak van egy másik előnye is – fokozza az antidepresszánsok előnyeit.

Vas

Az átlagos emberi test körülbelül 1 gramm vasat tartalmaz. A vas szükséges: oxigén szállításához a sejtekhez, energiatermeléshez és enzimfunkciókhoz. Bár nélkülözhetetlen ásványi anyag, amely segít oxigént szállítani sejtjeinkhez, a szervezet nem állítja elő, hanem külső forrásokból kell beszerezni. A vörös hús fogyasztását hagyományosan a legjobb vasforrásnak tekintették, de ezt potenciálisan károsnak találták. A kutatások azt mutatják, hogy a hús magas hőmérsékleten történő főzésekor olyan vegyületek keletkeznek, amelyek a tápanyagok akár 40%-át elpusztítják. A C-vitamin javíthatja a vas felszívódását, de túlzott bevitele idővel ronthatja a felszívódást és gyomorpanaszokat okozhat.

Magnézium, a depresszió ellen vitamin

A magnézium egy ásványi anyag, amely segít fenntartani a szervezet egészséges víz- és elektrolit-egyensúlyát, segíti az izmok összehúzódását és ellazulását, valamint fehérje- és enzimtermelést. A szervezetben több mint 300 szerepe révén stabilan tartja az idegeket, és szükséges a fehérjeszintézishez az egész szervezetben. Ezenkívül támogatja a csontok optimális egészségét azáltal, hogy segít más ásványi anyagok, például kalcium és magnézium szállításában a csontsejtekbe. A magnéziumnak két típusa van: egy felszívódó forma, amelyet magnézium-citrátnak neveznek, és egy nem felszívódó forma, amelyet magnézium-oxidnak neveznek. Emiatt a legjobb depresszió ellen ez a vitamin.

B6-vitamin

A B6-vitamin támogatja a neurotranszmitterek termelését. A B6-vitamin hiánya átmeneti vérhiányt és az immunrendszer hosszú távú gyengülését okozhatja, ami szorongáshoz és depresszióhoz vezethet. A B6-vitamin kritikus fontosságú az agy szabályozó funkcióihoz, befolyásolja érzelmeinket, valamint fenntartja a hangulati ingadozásokat a PMS alatt. Egy tanulmány kimutatta, hogy a gyászoló és B6-hiányban szenvedő férfiak érzékenyebbek a stresszre és hajlamosabbak a depresszióra. A kutatók azt javasolják, hogy az antidepresszánsok helyett a B6-ot használják, amelyek kevesebb mellékhatással járnak, mint ezek a gyógyszerek.

Omega-3 zsírsavak

Az Omega 3 EPA-val és DHA-val együtt fontos a szervezet számára. Nagy szerepük van az agyműködésben, és az agy tömegének 18%-át teszik ki. A szervezet természetesen nem termel Omega 3-at, azt külsőleg kell fogyasztani. A hiány tünetei közé tartozik a fáradtság és a rossz memória. Sok függőség mögött gyakran a depresszió áll, különösen az alkoholizmus, mint az egyik fő támogató terápia. Számos tanulmány kimutatta, hogy összefüggés van az Omega 3-ban gazdag étrend és a depresszió és az öngyilkosság kockázatának csökkentése között.

Cink

A cink szinte minden sejtünkben megtalálható, és fontos szerepet játszik az egészséges immunrendszer támogatásában. Ezenkívül segít megvédeni a testet a sérülésektől. Ha nincs elég cink az étrendünkben, számos egészségügyi problémát tapasztalhatunk, beleértve a gyulladást, a szorongást, az immunrendszer romlását, a fáradtságot és még sok mást. A vegetáriánusok különösen nagy kockázatnak vannak kitéve a cinkhiány miatt, mivel a szervezet nehezen veszi fel ezt a tápanyagot növényi forrásokból. Tanulmányok kimutatták, hogy a cink csökkenti a depresszió tüneteit azáltal, hogy erősíti az antidepresszánsok hatását, miközben csökkenti azok mellékhatásait. A cinkhiány depresszív viselkedést okozhat, ezért a kellő cink bevitelnek prioritást kell élveznie, ha tiszta elmét akar.

B12-vitamin

A B12 egy vitamin, nélkülözhetetlen a vörösvértestek és az idegek képződéséhez. A rövid távú B12-hiány pedig fáradtsághoz, lassú gondolkodáshoz és paranoiához vezethet. A depresszióval is összefüggésbe hozták. Ez a tápanyag megtalálható a húsban, a tojásban és az állati eredetű élelmiszerekben, ami azt jelenti, hogy a vegetáriánusok és a vegánok nagyobb valószínűséggel ki vannak téve a B12-hiány kockázatának. Mivel a hangulat nagymértékben függ az agy által küldött jelektől, a B12-vitamin-szint növelése étrend-kiegészítőkkel az egyik módja annak, hogy kezelni a depressziót. Megfelelő B12 bevitellel szervezetünk képes lenne bizonyos vegyi anyagokat előállítani, amelyek létfontosságúak a normál neurológiai működéshez.